چاپ دیجیتال چه مزایایی دارد؟


مزایای چاپ دیجیتال

چاپ افست (Offset printing) یکی از دو روش قدیمی است که یک پلیت یا زینک دارد که متریال روی آن قرار گرفته و چاپ می شود. این عمل همراه با انتقال جوهر صورت می گیرد که ممکن است رنگ ها در چند مرحله روی کاغذ اجرا شود. در حالی که در چاپ دیجیتال دستگاه جوهر را به طور مستقیم روی کاغذ یا پارچه می افشاند. معمولا کیفیت چاپ افست را بیشتر از چاپ دیجیتال می دانند، اما هزینه های اولیه زیادی دارد و اگر چاپ انبوه نباشد، هزینه بیشتری نسبت به چاپ دیجیتال دارد. بنابراین چاپ دیجیتال جایگزین بسیار مناسبی بوده و مزایای زیادی هم دارد.

دوستدار محیط زیست

درست است که چاپ دیجیتال هم رنگ و مواد شیمیایی دارد ولی برخلاف روش های سنتی چاپ مثل افست، ماده های شیمیایی کمتری دارد. در هنگام چاپ یا قبل از آن مواد کمتری خصوصا در لایه بین کاغذ و لایه نهایی چاپ وجود دارد و نیازی ندارد که از پلیت های شیمیایی استفاده کنید.

اگر شرکت شما به حفظ محیط زیست اهمیت می دهد، یا مجموعه ای هستید که حفاظت از محیط زیست شعار شماست، استفاده از این نوع چاپ می تواند انتخاب شما باشد.

سرعت

باز هم به سبب متفاوت بودن فرآیند چاپ نسبت به روش های سابق، چاپ دیجیتال سرعت بسیار خوبی دارد. اگر بخواهیم دلیل پرسرعت بودن چاپ دیجیتال را باز کنیم متوجه می شویم که در این روش برخلاف روش های سابق هیچ گونه پلیت یا فیلم، کلید رنگ، آمادگی های پیش از چاپ وجود ندارد. فرآیند چاپ خیلی ساده شده است، به طوری که چندین برابر سریع تر کار روی پارچه یا کاغذ اجرا می شود.

نداشتن هزینه های اولیه یا راه اندازی

شما در این نوع چاپ هیچ هزینه ای را برای آماده کردن پلیت یا زینگ نمی پردازید. بنابراین در هزینه صرفه جویی می شود. گفتنی است برای چاپ تعداد کم بهترین گزینه است. اما هنوز هم در چاپ انبوه، هزینه چاپ افست پایین تر است. به این علت که وقتی دستگاه یکبار آماده شد قیمت واحد برای هر برگ چاپ خیلی کاهش می یابد.

چاپ به مقدار لازم

اگر سفارش شما زیاد نیست، مثلا 100 الی 1000 بار می خواهید چاپ کنید، چون افست هزینه اولیه دارد برای شما با صرفه نخواهد بود ولی با چاپ دیجیتال براحتی می توانید در سایزهای مختلف به تعداد دلخواه چاپ کنید.

یک مزیت مهم دیگر

در چاپ افست وقتی پلیت آماده می شود، محتوا به صورت فیزیکی تنظیم می شود و نمی توان آن را تغییر داد. در حالی که در چاپ دیجیتال این محدودیت وجود ندارد و شما براحتی می توانید تنظیمات دلخواه خود را انجام داده و چاپ کنید. برای مثال وقتی می خواهید روی کارت عروسی خود اسم ها را به تفکیک بنویسید نمی توان از افست استفاده کرد. اما به کمک چاپ مدرن می توان جاهای ثابت را بدون تغییر گذاشت و اسامی را تغییر داده و چاپ کرد.

دقت و اندازه گیری خطا

با چاپ دیجیتال می توانید یک یا چند نمونه را چاپ کنید و آن را از جنبه های مختلفی مثل کنتراست رنگ ها، خطاهای جزئی و … بررسی کنید. اما در افست به علت جدایی فیزیکی آب و جوهر کار نامناسب بیرون می آید.

کلام آخر

اگر دوست دارید چاپ شما سریع، تعداد کم و متنوع (کم هزینه)، انعطاف پذیر و دردسترس باشد. نوع دیجیتال بهترین گزینه است.

 

منابع مرتبط:  Offset printing - Wikipedia

 

 

مقالات مرتبط: