رنگ باختن چاپخانه ها در دنیای دیجیتال



رنگ باختن چاپخانه ها

رئیس اتحادیه صنف حروف چینی، تکثیر و فتوکپی مشهد که معتقد به تغییر نام این اتحادیه به عنوان 'صنف چاپ دیجیتال' است می گوید، با توسعه چاپ دیجیتال چاپخانه های قدیمی رنگ باخته و مردم از آنها استقبال نمی کنند.
سیدمحمود میرمحمدی از قدیمی ترین روسای اتحادیه های مشهد است و بیش از 10 سال است که مسئولیت اتحادیه صنف حروف چینی را برعهده دارد و به قول خودش صنف او برای اولین بار چاپ دیجیتال را به بازار آورد.

وی به خبرنگار ایرنا گفت: راه اندازی چاپ دیجیتال در حوزه صنفی به سال 1374 بازمی گردد و برای نخستین بار در کشور اتحادیه صنف حروف چینی مشهد مبدع راه اندازی چاپ دیجیتال در بازار بود. وی افزود: در آن زمان فقط چاپ دیجیتال به دستگاه های چاپ رنگی یا اوت دور(outdoor printing) ختم می شد که محدود به چند رنگ بود اما دستگاه های مرکب کنونی برای چاپ دیجیتال هشت رنگ اصلی را ترکیب می کنند و کل رنگ سازی را به 16 میلیون رنگ می رسانند. میرمحمدی اظهار داشت: دستگاه های جدید که به نام 'فلت بد' معروف است، می توانند محتوا را روی سنگ، دسته عینک و روی انواع سطوح با هر اندازه و حجمی به چاپ برسانند.

وی گفت: دستگاه های چاپ دیجیتال قادر به چاپ کتاب نیز هستند و مولفین پس از دریافت استعلام های لازم از مراجع ذیصلاح می توانند درخواست خود را برای چاپ کتاب به این صنف بدهند.

اقلام چاپ 100 درصد وارداتی است

رئیس اتحادیه صنف حروف چینی، تکثیر و فتوکپی مشهد افزود: تمام مواد مصرفی چاپ اعم از کاغذ، جوهر، تونر و دستگاه های چاپ دیجیتال وارداتی است و قیمت آنها متاثر از نرخ ارز افزایش قابل توجهی داشته است. وی اظهار داشت: اما از آنجا که دولت ارز 4200 تومانی به ملزومات چاپ در ایران اختصاص داده است، افزایش نرخ خدمات چاپ در این صنوف نسبت به سایر صنوف کمتر بوده است.

وی گفت: در بازار ملتهب دو ماه قبل کشور، نرخ مواد مصرفی حوزه چاپ نسبت به نوسان نرخ ارز، افزایش زیاد نداشت، به عنوان مثال نرخ هر بسته کاغذ آ.چهار از 130 هزار ریال در فروردین ماه امسال به 200 هزار ریال در حال حاضر رسید. میرمحمدی افزود: دستگاه فلت بد برای چاپ دیجیتال نیز وارداتی است و قیمت آن در سال جاری از سه میلیارد ریال به پنج میلیارد ریال رسیده است.

وی اظهار داشت: نرخ خدمات در این صنف از سوی دولت تعیین می شود که از سال گذشته تاکنون دو مرتبه که آخرین بار مربوط به اردیبهشت ماه امسال بود، قیمتها در این صنف افزایش داشت. وی گفت: با این حال نرخ خدمات در این صنف زیاد نیست و حتی برخی از صاحبان این واحدهای صنفی برای مشتریان خود که اغلب از قشر فرهیخته، دانشجو و فرهنگی جامعه هستند، پایین تر از نرخ مصوب خدمات ارائه می دهند. میرمحمدی افزود: هم اکنون 750 نفر عضو این اتحادیه هستند که همه آنها از دستگاه چاپ دیجیتال برخوردار می باشند، از این تعداد 30 نفر دستگاه فلت بد مدرن در اختیار دارند و 200 نفر از قابلیت انواع چاپ دیجیتال برخوردار می باشند.

ذائقه مردم تغییر کرده است

رئیس اتحادیه صنف حروف چینی، تکثیر و فتوکپی مشهد اظهار داشت: دنیا نشان داده که به زودی چاپ دیجیتال چاپخانه های قدیمی را از میدان خارج می کند، هم اکنون در سراسر دنیا و حتی در مشهد کتابخانه های دیجیتال و کتابهای الکترونیکی شکل گرفته اند و براحتی مطالب بسیار در حجم های کم در اختیار مردم قرار می دهند.

میرمحمدی گفت: هرچند چاپخانه های قدیمی قداست دارند و باید آنها را پاسداشت اما باید پذیرفت که ذائقه مردم تغییر کرده و با چاپ های دستی فاصله گرفته اند زیرا فضای مجازی با هزینه کمتر و صرفه جویی در وقت، می تواند خدمات بهتری به مردم ارائه دهد. وی افزود: هم اکنون با یک دستگاه فلت بد هر محصولی را می توان در انواع مختلف چاپ کرد به طوری که این چاپ در فضای حقیقی قابل امحا نیست.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی پیش از این به ایرنا گفته بود، از 450 واحد چاپ، لیتوگرافی و جعبه سازی در این استان فقط سه یا چهار چاپخانه به کارهای انتشاراتی روزنامه ها می پردازند و باقی آنها فعالیت خود را معطوف به حوزه صنعت کرده اند. علی مغانی افزود: با وجود فضای مجازی و رسانه های اینترنتی، چاپ کتاب و روزنامه صرفه اقتصادی ندارد و چاپخانه داران بخش عمده ای از ظرفیت خود را به کار اقتصادی اختصاص داده و در حوزه بسته بندی محصولات فعالیت می کنند.

منبع: ایرنا