روش های چاپ دیجیتال



روش های چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال به سرعت بسیار زیادی نقش بازیگر اصلی را در صنعت چاپ بر عهده می گیرد. به صورت گسترده ای هم در خانه ها با چاپگرهای خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. شرکت های بزرگی مثل Epsoو Canon دستگاه هایی را هم برای استفاده در خانه و مراکز چاپ دیجیتال تولید می کنند. تکنولوژی چاپ تا حد زیادی در هر دو حالت یکسان است. به عبارتی دیگر شما می توانید تکنولوژی چاپ دیجیتال را با مقیاس کوچکتری در خانه های خود استفاده کنید.

چاپ دیجیتال به سبب سهولت، خدمات چاپ فوری و کیفیت بالا در بین مشتری ها جا باز کرده است. تکنولوژی های متنوعی برای چاپ دیجیتال وجود دارد که هر کدام هدف و بودجه خاصی را می طلبد. شما چه بخواهید برای خود چاپگر خانگی بخرید یا از یک چاپخانه درخواست خدمات کنید، دانستن نکات زیر درباره روش های چاپ دیجیتال شما را یاری خواهد کرد.

چاپگر جوهرافشان

چاپگرهای جوهرافشان مقرون به صرفه است و راحتی چاپ در خانه را نسبت به ده های گذشته متحول کرده است. مردم می توانند در خانه های خود با کیفیت بالایی روی بهترین کاغذها عکس های خود را چاپ کنند. تکنولوژی این دستگاه ها خیلی ساده است؛ کاغذ وارد دستگاه می شود و چاپگر مقدار بسیار کمی از جوهر را روی کاغذ می پاشد.

مثل روش چاپ افست، چاپگرهای جوهرافشان هم از مجموعه رنگ های CMYK و گاها رنگ های بیشتر استفاده می کند. عکس چاپ شده را گیکله می نامند که از واژه فرانسوی «giclée» گرفته شده است.

بیشتر مراکز تجاری چاپ دیجیتال از این تکنولوژی جوهرافشان استفاده می کنند. نتایج خیلی خوبی به همراه دارد و آزمایش خود را پس داده است و عکس ها را خیلی با کیفیت چاپ می کند.

مزایا :

مقرون به صرفه و قابل تهیه برای خانه و مراکز چاپ، سهولت در چاپ و امکان چاپ فوری، قابلیت چاپ انواع و اقسام رسانه ها

معایب :

سرمایه گذاری اصلی در خرید چاپگرهای خانگی جوهرافشان است؛ ولی محدودیت های سایز وجود دارد. شما برای چاپ در سایز های بزرگتر باید به مراکز تجاری چاپ مراجعه کنید.

چاپ حرارتی یا سابلیمیشن

چاپگرهای حرارتی برای انتقال رنگ روی کاغذ از عناصر حرارتی استفاده می کنند. رنگ درون روبان سلفونی داخل چاپگر ذخیره می شود. از سه پنل رنگی تشکیل می شود. سه رنگ سایان، قرمز و زرد و یک محافظ دارد. زمانی که کاغذ وارد دستگاه می شود رنگ حرارت داده می شود و به گاز تبدیل می شود.

به عبارتی دیگر تصعید اتفاق می افتد و زمانی که رنگ سرد می شود با حالت سفتی روی کاغذ قرار می گیرد. زمانی که کاغذ از سه پنل رنگ عبور کرد یک لایه ی محافظ دیگری روی آن قرار می گیرد.

مزایا :

چاپ حرارتی یا سابلیمیشن نتیجه مشابهی مثل چاپ سنتی در تاریکخانه را دارد. برخی از چاپگرهای سابلیمشن قابل حمل هستند و توسط باتری ها شارژ می شوند؛ بنابرین عکاس ها می توانند همراه خود داشته باشند و عکس را در مکان و شرایط خود چاپ و به فروش برسانند.

معایب :

اندازه و سایز برای چاپ با توجه به اندازه روبان محدودیت دارد. این بدان معنی است که اگر بخواهید سایز های بزرگی را چاپ کنید باید به دنبال دستگاه های بزرگ چاپ سابلیمیشن باشید. کیفیت چاپ رنگی بالاست ولی کیفیت چاپ سیاه و سفید ممکن است متفاوت باشد و این هم شاید به خاطر نبود پنل رنگ سیاه در بیشتر چاپگرهای سابلیمیشن باشد.

 

منابع مرتبط: Canon U.S.A, Inc , CMYK color model - Wikipedia

 

 

مقالات مرتبط: