اصول طراحی کارت ویزیت چیست؟

 

طراحی کارت ویزیت

 

طراحی کارت ویزیت همانند هر کار دیگری امروزه رایج شده است. اما خطاهای رایج ممکن است شما را ناکام بگذارد. فرض کنید شما یک مشتری هستید، یا یک طراح هستید و می‌خواهید یک کارت ویزیت را تا مرحله چاپ به پیش ببرید. اگر 7 نکته زیر را نمی‌دانید، لطفا کارت ویزیت طراحی نکنید. و هرگز برای چاپ به چاپخانه مراجعه نکنید!  

با در نظر گرفتن 7 نکته زیر در طراحی کارت ویزیت، برند خودتان را در ذهن مخاطبان خود حک کنید:

1- رنگ و سایز کارت ویزیت

هر فایلی که چاپ می‌شود، کاغذ مخصوص یا سایز مشخصی برای برش دارد. کارت ویزیت هم از این امر مستثنی نیست. به طور معمول سایز استاندارد کارت ویزیت 9.5 در 5.5 و 4.5 در 8.5 سانتی‌متر می باشد. اما این اطلاعات به تنهایی کافی‌ نیست. بهتر است با چاپخانه‌ای که کار می‌کنید، تماس بگیرید. مشاوران چاپخانه سایز مطلوب را به شما اطلاع می‌دهند.

چنانچه طراحی کارت ویزیت را با فتوشاپ انجام می‌دهید. سایز 1039 در 697 پیکسل برای صفحه طراحی انتخاب کنید. قطعا این سایز استاندارد است و بر کیفیت کار نهایی تاثیرگذار خواهد بود. با این سایز، حتی حجم فایل نهایی شما خیلی سنگین نیز نمی‌شود. فراموش نکنید که میزان کیفیت فایل قابل ذخیره را نیز چک کنید. معمولا در فایل‌های چاپی، میزان کیفیت را به 300 dpi تغییر می‌دهد.

طراحان غیر حرفه‌ای معمولا بین دو حالت «CMYK» و «RGB» تفاوتی را قائل نیستند. اما اگر دوست دارید یک طراح حرفه‌ای کارت ویزیت باشید و کار نهایی شما حرفه‌ای باشد، این دو حالت را بهتر بشناسید. نکته اینجاست که در طراحی فایل کارت ویزیت، باید از CMYK استفاده کنید، چون رنگ سفیدی که ما در طرح نیاز داریم را به کمک سفیدی کاغذ بدست می‌آوریم. در صورتی که در حالت RGB، رنگ سفید از ترکیب سه رنگ (سبز-آبی-قرمز) بدست می‌آید. از این رو، وقتی از حالت RGB استفاده کنیم، رنگ چاپ شده، چیزی نخواهد بود که شما انتظار داشتید!

 

cmyk و rgb

 

2- تعیین محل برش

ممکن است بارها کارت ویزیت ‌هایی را دیده باشید که نوشته‌ها دقیقا نزدیک محل برش هستند. این نشان دهنده بی‌سلیقه بودن طراح نیست. بلکه طراح یک نکته ساده را ندانسته است. اگر طراح هستید، یادتان باشد که شما کارت ویزیت را برای چاپ شدن طراحی می‌کنید، نه برای نمایش در کامپیوتر!

پس بهتر است، زبان چاپخانه را بشناسیم. برای اینکه مطمئن شوید، طرح شما همانطوری چاپ می‌شود که انتظار دارید، 3 میلی‌متر از محیط طرح را مثل رنگ زمینه خالی بگذارید. با رولرهای (Rulers) فتوشاپ این کار را می‌توانید عملیاتی کنید. در این صورت خیال شما راحت است که میزان خطای دستگاه چاپ به طرح شما آسیبی نمی‌زند.

3- استفاده نکردن از حاشیه

چیزی که یک کارت ویزیت نیاز ندارد، حاشیه است. لطفا در طراحی کارت ویزیت از حاشیه استفاده نکنید. در بسیاری از چاپخانه‌ها و خصوصا دستگاه‌های چاپ در ایران، میزان خطا در برش محیط اطراف طرح، زیاد است. اگر حاشیه‌ای در کار نباشد، خطای برش هرچقدر بیشتر باشد؛ طرح زیبا و با سلیقه به نظر می‌رسد. اما وجود یک حاشیه همه کار را خراب می‌کند. 

4- استفاده از رنگ مناسب در طراحی کارت ویزیت

انتخاب رنگ مورد استفاده در طراحی کارت ویزیت، نیاز به سلیقه طراح دارد. ولی در این مورد هم اصول طراحی کارت ویزیت را نباید به حاشیه راند. اولین اصل، استفاده از رنگ‌های موجود در لوگو است. رنگ‌های محدودی انتخاب کنید که متناسب با برند بوک شرکت یا کسب و کار مشتری باشد. اصل دو، به روانشناسی رنگ‌ها توجه کنید. رنگی انتخاب کنید که با حرف یا محتوایی که می‌زنید سنخیت داشته باشد. اصل سوم، تلاش کنید تناسب رنگ در طرح شما، متناسب با ذوق و انتظار خواننده باشد. برای مثال، هرگز رنگ صورتی با رنگ قرمز همنشینی ندارند!

5- متن شما باید خوانا باشد

خیلی از کارت ویزیت‌ها در ماموریتی که دارند شکست می‌خورند. کارت ویزیت حامل پیام مهمی است. در این تکه کاغذ کوچک آدرس و اطلاعات تماس نوشته می‌شود. خیلی از مشتری‌ها، جوان نیستند. عینکی بودن و پیرچشمی نیز مشکل را دوچندان می‌کند. به همین سبب در خواندن اطلاعات ریز مشکل دارند. از این رو پیشنهاد می‌شود، شماره تلفن، آدرس ایمیل و اطلاعات تماس را به فونت خوانا و درشتی بنویسند. از دیگر عوامل بالقوه در ناخوانایی کارت ویزیت، استفاده از سایه، نیم سایه در نوشته‌ها هستند. که در بسیاری از موارد، بی کیفیت بودن دستگاه چاپ باعث می‌شود کار نهایی رضایت‌بخش نباشد. از این رو پیشنهاد می‌شود، از ترکیب رنگ‌ها برای برجسته کردن و چشمگیر بودن نوشته‌ها استفاده کنید.

6- محتوای یک کارت ویزیت

آیا می‌دانید در یک کارت ویزیت چه اطلاعاتی باید نوشته شود؟

نام برند: نام فرد یا کسب و کاری که دوست دارید، مردم به آن نام شما را بشناسند. 

تخصص: حوزه کاری و یا تخصص خود را ذکر کنید. سعی کنید از یک کپی رایتر کمک بگیرید، تا برای شما یک اسلوگان یا جمله‌‌ای کوتاه خلق کند.

اطلاعات تماس: شماره تماس، آدرس، ایمیل، آدرس سایت و شبکه های اجتماعی از مهمترین‌ها هستند.

دیگر اطلاعات: در کارت ویزیت می‌توانید کارهای خلاقانه‌ای انجام دهید. مثلا استفاده از QR کد‌‎ها یکی از این کار‌هاست. اسکن کدهای QR کاربر را فورا به لینکی که مد نظر شماست، وصل می‌‎کند.

7- ذخیره فایل طراحی کارت ویزیت

همان طور که در ابتدا گفتیم، وظیفه یک طراح با تحویل فایل طرح تمام نمی‌شود. تا زمانی که چاپخانه از فایل دریافتی راضی نباشد، نتیجه کار نیز رضایت بخش نمی‌شود. چاپخانه‌ها درخواست‌های متفاوتی دارند، بعضی‌ها فرمت PSD درخواست می‌کنند. برخی از آن‌ها با فرمت JPG (JPEG) یا حتی PNG  نیز کار می‌کنند. اما فرمت استانداردی که باید به چاپخانه تحویل دهیم کدام است؟

بهترین کیفیت همیشه فایل با فرمت Tiff است، بنابراین آن را با همین فرمت به چاپخانه تحویل دهید. چون این فرمت، با زبان دستگاه چاپ همخوانی دارد. بنابراین بی‌کیفیتی‌های احتمالی در نسخه‌های JPG (JPEG) ,PNG وجود نخواهد داشت. اما اگر فکر می‌کنید که چاپخانه نسبت به طرح شما وفادار می‌ماند و تغییراتی در آن ایجاد نمی‌کند، بهتر است فایل PSD  را نیز به آن‌ها تحویل دهید. 

با گذشت سال‌ها، هنوز هم چاپخانه‌ها با مشکلات رایج روبه رو هستند. امیدواریم ما توانسته باشیم به برخی از این خطاهای بالقوه پاسخ داده باشیم. اگر شما هم از اصول طراحی کارت ویزیت اطلاعات دارید، یا تجربه‌ای دارید، حتما آن را با ما در میان بگذارید.

 

مقالات مرتبط