چاپ دیجیتال با چاپ معمولی چه تفاوت هایی دارد؟



تفاوت چاپ دیجیتال با چاپ معمولی

امروزه دنیای ما به دنیای دیجیتالی تغییر یافته که در مسیر دیجیتالی شدن حتی به نحوه چاپ از نوع دیجیتال نیز دست یافته ایم. که این نوع چاپ با چاپ سنتی تفاوت های قابل توجهی دارد.

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم،چاپ های دیجیتال معمولا چاپ های حرفه ای هستند که در تیراژهای کم تعداد و به وسیله چاپگرهای فرمت بالا ، چاپگرهای لیزری یا چاپگرهای جوهرافشان حرفه ای انجام می‌شود.
این نوع چاپ دارای هزینه بیشتری نسبت به چاپ معمولی است که شاید کاربران برای ایجاد نشدن هزینه خیلی زیاد تعداد کمی از تصاویر خود را به صورت دیجیتالی چاپ می کنند تا هزینه آنها کمتر شود.

سرعت چاپ با تیراژ پایین در این روش بسیار بالا است و امکان تغییر تصاویر و محتویات صفحه در هر برگ چاپی را داریم و می توانیم در نیروی انسانی صرفه جویی کرده و به گسترش ماشین های چاپ دیجیتال و بالا بردن کیفیت، پایین آمدن هزینه تمام شده هر برگ چاپی و بالا رفتن تیراژ نیز بپردازیم .

تفاوت اصلی چاپ دیجیتال با روشهای سنتی چاپ مثل لیتوگرافی، چاپ آفست، فلکسوگرافی، گراور یا لترپرس در استفاده نکردن از پلیتهای چاپ است که در نتیجه مراحل آماده سازی پیش از چاپ سریع تر و ارزان تر می شود.

در حال حاضر مرسوم ترین روشها شامل چاپگرهای جوهرافشان و لیزری هستند که می توان به وسیله آنها بر روی اجسام مختلفی همچون کاغذ، کاغذ عکاسی، بوم، چوب، فوم، شیشه و سنگ چاپ را انجام داد. در بیشتر فرآیندهای چاپ دیجیتال جوهر یا تونر همچون روشهای سنتی در داخل کاغذ نفوذ نمی‌کنند بلکه لایه نازکی بر روی سطح تشکیل می‌دهند و در برخی سیستم ها ممکن است برای تثبیت آنها بر روی زمینه از مواد اضافی و پوششی که توسط فرآیندهای حرارتی یا تابش یووی افزوده می‌شوند نیز استفاده شود.

چاپ دیجیتال به دلیل حذف مراحل پیش از چاپ همانند لیتوگرافی در زمان کوتاه تری انجام می شود؛ هزینه چاپ به تعداد نسخه‌های چاپی ارتباطی ندارد و برای هر برگ چاپ شده مقدار ثابتی هزینه در نظر گرفته شده است. در این روش میزان مواد باطله شامل کاغذ و مواد شیمیایی کمتر است چون نیازی به رسیدن به رنگ و یا تنظیمات حین چاپ وجود ندارد و دور چاپ می توان تصویر و متن متفاوتی را چاپ کرد چون در این روش از پلیت استفاده نمی‌شود.

چاپ در تیراژ محدود

در چاپ دیجیتال به دلیل حذف پلیت و چاپ مستقیم از کامپیوتر روی کاغذ و امکان کالیبراسیون دستگاه امکان چاپ در تیراژ محدود حتی یک نسخه با هزینه پایین وجود دارد به همین دلیل این روش چاپ دیجیتال برای مصارفی مثل تهیه نمونه و یا چاپ محصولات کم تعداد و سریع کاربرد زیادی دارد.

یک چاپگر دیجیتال برای چاپ میلیونها برگ ساخته نشده است،بلکه باید بتواند در طول مدت زمان عمر خود نهایتاً هزاران برگ چاپ کند که البته اینکار را خیلی خوب انجام می دهد،بنابراین با توجه به هزینه تمام شده و سرعت کار،چاپ دیجیتال برای چاپ در تیراژ محدود عملیاتی و مقرون به صرفه می باشد.البته از سال 2010 فناوری های نوین در چاپ دیجیتال بکار گرفته شد که با استفاده از تکنولوژی نانو در جوهر و همچنین تغییر سیستم پاشش جوهر،چاپگرهای دیجیتال جوهر افشان توانسته اند بسیاری از محدودیت ها را در زمینه سرعت و هزینه تولید کنار بزنند.

چاپ شخصی شده در چاپ دیجیتال با توجه به وجود امکان چاپ در تیراژ محدود شما می توانید هر نسخه از محصول چاپی خود را متفاوت با نسخه قبلی چاپ کنید.

منبع:باشگاه خبرنگاران