کیفیت چاپِ بسته بندی از تاثیرات برگزاری جشنواره چاپ است


کیفیت بسته‌بندی چاپ

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران کرمانشاه گفت: نخستین و مهمترین ویژگی برگزاری جشنواره ارتقای کیفیت چاپِ بسته‌بندی در کشور است که در نهایت موجب کیفیت کارهای چاپی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، کیوان کاشفی رییس اتحادیه چاپخانه‌داران کرمانشاه درباره سه ویژگی برجسته برگزاری جشنواره چاپ گفت: نخستین و مهمترین آن‌ها بحث ارتقای کیفیت چاپِ بسته‌بندی در کشور است. این جشنواره جنب و جوشی در حوزه چاپ ایجاد می‌کند که در نهایت موجب کیفیت کارهای چاپی می‌شود. با اینکه همیشه در سال‌های گذشته به بسته‌بندی و کیفیت‌ها انتقاد می‌کردیم اما امروز می‌توانیم ادعا کنیم که این بخش ارتقا پیدا کرده کالاهای ایرانی به لحاظ بسته‌بندی، لیبلینگ و برندینگ کیفیت خوبی دارند.

وی یادآور شد: به‌نظر من برگزاری جشنواره چاپ طی سالیان گذشته توانسته این رونق را در میان فعالان این حوزه ایجاد کند و موجب سرمایه‌گذاری‌های جدید و ارتقای سطح کیفی کالاهای چاپی اعم از کارهای تبلیغاتی، کتاب و بسته‌بندی شود.

کاشفی در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به نقش دیگری که جشنواره چاپ در طول این سال‌ها ایفا کرده است، گفت: این جشنواره در حساس‌سازی و مطرح کردن حوزه چاپ در کشور نقش موثری داشته است. وقتی جشنواره برگزار می‌شود تا مدت‌ها مسایل و موضوعات مربوط به چاپ مطرح می‌شود و دستگاه‌ها و نهادهای مسئول به این حوزه بیشتر می‌پردازند، نظارت‌ها بیشتر می‌شود و می‌توانیم مسایل و مشکلات این حوزه را به این بهانه با آن‌ها در میان بگذاریم.

وی همچنین در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: همین که یک کانون خبری در حوزه چاپ ایجاد کنیم که میان مسئولان و تصمیم‌گیران حساسیت ایجاد کند خیلی خوب است هرچند معتقدم که تاکنون نتوانستیم از این موضوع استفاده کنیم تا از فضای لازم برای سرمایه‌گذاری و رفع بعضی از مشکلات حوزه چاپ بهره ببریم.

به گفته کاشفی، نقش سوم و آخر جشنواره چاپ این است که نوعی رقابت سازنده را در میان فعالان این حوزه ایجاد کرده است. زیرا افرادی که در این جشنواره شرکت می‌کنند از قبل برنامه‌ریزی دارند و رقبای خود را می‌بینند و نمونه کارهای برگزیده به ارتقای کیفیت چاپخانه‌ها کمک می‌کند.

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران استان کرمانشاه همچنین درباره وضعیت فعالان حوزه چاپ در این استان گفت: ما باید حوزه چاپ را به سه بخش تقسیم کنیم که بخش چاپ کتاب و نشریات و تبلیغات در سال گذشته به دلیل شرایط ویروس کرونا رشدی نداشته و حتی در رکود قرار دارند.

وی همچنین تاکید کرد: بخش سوم که به بسته‌بندی اختصاص دارد وضعیت مناسب‌تری نسبت به بخش‌های دیگر دارد و با توجه به ارتباطی که با تولید و صنایع دیگر دارد توانسته جایگاه خود را حفظ کند. به نظر می‌رسد این بخش آینده روشن‌تری نیز داشته باشد هر چند سرمایه‌گذاری در آن بسیار سنگین و هنگفت است.

بیستمین جشنواره ملی چاپ در زمستان ۱۳۹۹ برگزار می‌شود و متقاضیان حضور در بخش مسابقات چاپی می‎توانند برای شرایط حضور در رقابت و ثبت‎نام در بخش مسابقات به پایگاه جشنواره ملی چاپ به آدرس https://nppf.farhang.gov.ir/ مراجعه کنند.