تابلو پزشکی یا تابلو مطب

تابلو پزشکی یا تابلو مطب
تابلو پزشکی یا تابلو مطب

هرکسی در هر زمانی ممکن است بیمار شده و نیاز به پزشک پیدا کند. یکی از آسان‌ترین راه‌های پیدا کردن پزشکان، نصب تابلو پزشکی است. تابلوهای پزشکی به‌عنوان یک راه مؤثر برای تسهیل دسترسی و ارتباط آسان است.

این تابلوها همچنین به تضمین حریم خصوصی در صورت نیاز کمک می‌کند و از دسترسی غیرمجاز به اطلاعات، سیستم‌ها یا فرآیندهایی که ممکن است برای افراد ناآشنا محرمانه و یا ناامن باشد جلوگیری می‌کند. در غیاب تابلو مطب‌ها یافتن دکترها چالش برانگیز می‌باشد. در این مقاله سعی بر این داریم تا اطلاعات جامعی را در خصوص تابلوهای پزشکی و ساخت آن‌ها در اختیار شما قرار دهیم.

 

تابلو پزشکی

تابلو مطب یکی از مهم‌ترین ابزارهای یک پزشک برای تبلیغات در سطح شهر است. عده زیادی از مردم فقط از طریق تابلوهایی که در گوشه و کنار هر خیابان نصب می‌شوند با پزشکان شهر خود آشنا می‌شوند. طبق آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی، هر مطب پزشک و یا دندان‌پزشک می‌تواند سه تابلو داشته باشد: تابلو خارج از ساختمان، تابلو پشت درب مطب و تابلوهای داخلی مطب. رنگ زمینه تابلو حتماً باید سفید باشد و فونت استاندارد مشخصی برای تابلوهای پزشکی در نظر گرفته‌ شده است؛ بنابراین تابلوهای پزشکی نیاز به تایپو گرافی و طراحی خاصی ندارد، لذا بیشتر به جنس تابلو توجه می‌شود.

در تابلوی پزشکی، علاوه بر نام و تخصص کامل پزشک، اطلاعات دیگری مانند؛ شماره تلفن، ساعات کاری پزشک یا حتی آدرس مطب پزشک قید می‌شود.

 

تابلو مطب

 داشتن یک تابلو برای هر پزشکی که قصد درمان بیماران را دارد واجب است. نصب تابلو مطب برای همه امکان‌پذیر نیست و فقط افرادی که از سوی نظام پزشکی تأییدیه گرفته‌اند، می‎توانند و در صورت نداشتن این تأییدیه نصب تابلو پزشکی جرم محسوب شده و برخورد می‌شود.

 

انواع تابلوهای پزشکی بر اساس مکان قرارگیری

همان‌طور که در بالا اشاره شد بر اساس آیین‌نامه هر مطب پزشکی و دندان‌پزشکی بر اساس محل قرارگیری سه نوع تابلو می‌تواند داشته باشد که عبارت‌اند از:

تابلو خارجی

تابلو خارجی می‌تواند روی بدنه ساختمان و یا بر روی پایه عمودی نصب شود. چنانچه مطب در خیابان فرعی قرار داشته باشد، پزشک اجازه دارد برای تبلیغ بهتر یک تابلو راهنما در خیابان اصلی نصب نماید.

 

تابلو پشت در مطب

تابلو پشت در مطب
تابلو پشت در مطب

تابلو پشت درب مطب، تابلوهایی در ابعاد کوچک‌تر هستند که علاوه بر زیبایی و جذاب بودن، پشت درب مطب نصب می‌شوند تا بیماران راحت‌تر مطب را پیدا کنند. برای طراحی تابلو پشت در آیین‌نامه خاصی وجود ندارد و دست طراح باز است تا از زمینه‌های مختلفی مانند؛ چوب، ورقه‌های فلزی کامپوزیت و... استفاده کند و یا حروف برجسته را در طراحی تابلو بکار برد. چنانچه از تابلو لایت باکس استفاده کند، حتماً باید شدت نور را به‌درستی تنظیم نماید.

تابلو پشت درب در ساختمان‌های پزشکان که در هر طبقه ممکن است چند پزشک باشد، راهنمای مفیدی برای سهولت در پیدا کردن پزشک است.

 

تابلو داخل مطب

 تابلو داخل مطب غالباً در پشت کانتر و یا میز پذیرش قرار می‌گیرد و بیشتر جنبه زیبایی و دکوراتیو دارد و باید نهایت ظرافت و دقت را در طراحی، انتخاب متریال و ساخت آن در نظر گرفت. با توجه به نزدیک بودن دید مخاطب و تابلو کوچک‌ترین نقصی نمایان می‌شود، لذا دقت در جزئیات و انتخاب نوع متریال مناسب بسیار مهم است.

 

تابلو دندان‌پزشکی

تابلو دندانپزشکی به دو دسته تقسیم می‌شود. دسته اول، تابلو بیرون ساختمان مطب دندانپزشکی است. باید طبق آیین‌نامه تابلو مطب‌ که در بالا قید شد طراحی و ساخته شود. دسته‌ای دیگر، تابلوهای دندانپزشکی اطراف ساختمان و یا در داخل است که می‌توان طراحی‌های زیباتری برای آن‌ها انجام داد.

استفاده از شکل دندان یک نشانه مهم در طراحی تابلو دندانپزشکی است که به جذابیت تابلو کمک می‌کند. لذا بر سر در مطب‌ها یا کلینیک‌های دندان‌پزشکی از تابلوهای کامپوزیت، تابلو چلنیوم و تابلو لایت باکس که عکس دندان در آن‌ها بکار رفته استفاده می‌شود.

 

ساخت تابلو پزشکی

تابلوسازی برای مطب پزشکی، کاری کاملاً تخصصی است و باید به‌وسیله تابلوسازان حرفه‌ای انجام شود. زمان ساخت تابلوی پزشکی با توجه به وضعیت بازار متغیر است اما معمولا بین یک هفته تا 10 روز کاری طول می‌کشد. اگر ساخت تابلوی خود را به دست استادکاران و تابلو سازان با تجربه و حرفه ای بسپارید بهترین نتیجه را کسب خواهید کرد. در این بخش توضیح مختصری در خصوص طراحی و ساخت تابلو پزشکی بیان می‌کنیم.

طراحی تابلو پزشکی

طراحی تابلوهای پزشکی اصول مشخصی دارد. این تابلوها دارای زمینه روشن هستند و نام پزشک با فونتی درشت به‌طوری‌که به‌راحتی قابل‌دیدن باشد در آن طراحی می‌شود. بعد از نام پزشک، تخصص او، سپس اطلاعاتی همچون شماره تلفن، ساعات کاری پزشک یا حتی آدرس مطب پزشک بر روی تابلو طراحی می‌شود. فونت تابلو مشخص است و فقط باید از همان فونت استفاده کرد. رنگ‌های مورد استفاده در تابلو پزشکی شامل رنگ‌های سفید، آبی، سبز، زرد، مشکی و در برخی موارد رنگ قرمز است.

در طراحی تابلو مطب باید توجه داشت که یک تابلو پزشکی خوب، باید با طراحی زیبا و استفاده از زمینه ای روشن و نورپردازی نظر مراجعین و بیماران را به سمت خود جلب کند. اگر شما پزشکی هستید که مراجعین کمی دارید حتما در ساخت تابلوی پزشکی خود تجدید نظر کنید و یک تابلوی زیبا سفارش دهید تا بهتر دیده شوید.

 

جنس تابلو پزشکی

ساخت تابلو پزشکی و مطب
ساخت تابلو پزشکی و مطب

یکی از پرکاربردترین تابلوهای پزشکی، تابلو لایت باکس است که بر روی ورقه‌های پلکسی چاپ شده و به صورت یک طرفه یا دوطرفه ساخته می شوند. معمولاً طرح‌های درج ‌شده در این تابلوها به‌وسیله دستگاه برش لیزری بریده و روی پلکسی تعبیه می‌شوند و اینکه طرح‌های درون تابلوها به‌راحتی قابل تعویض هستند.

تابلوهای لایت باکس را می‌توان در مدل‌های گوناگونی چون فریم لس، اسنپ فریم و … سفارش داد که مطمئناً هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. این تابلوها قابلیت نصب بر روی سطوح مختلف را دارند و می‌توان از آن‌ها به‌صورت آویزان و ایستاده نیز بهره برد.

 از دیگر تابلوهای پزشکی می‌تواند به تابلوهایی نئون پلاست اشاره کرد. برای ساخت تابلو نئون پلاست ابتدا قالب آن توسط دستگاه‌های مجهز به صورت برجسته ساخته‌شده سپس متن آن چاپ می‌شود. مرحله بعد، مرحله نورپردازی است که با لامپ مهتابی و یا با لامپ‌های led صورت می‌گیرد. نور لامپ‌های تابلوهای پزشکی برای جلوه بیشتر غالباً روشن و سفیدرنگ است.

تابلو کامپوزیت و چلنیوم، تابلویی است که درتابلوهای بیرونی مطب‌ها بیشتر استفاده می‌شود. با توجه به سهولت تمیز کردن تابلوهای کامپوزیت و لزوم پاک‌سازی تابلوهای پزشکی از هرگونه آلودگی کامپوزیت نیز از دیگر تابلوهای مورداستفاده در ساخت تابلوهای پزشکی است.

 

ابعاد تابلو پزشکی

سازمان نظام پزشکی طبق آئین‌نامه استانداردسازی تابلوها اندازه تابلوی مطب‌ها را ابعاد ۶۰*۹۰ یا ۵۰*۷۰ تعیین کرده است. طبق این آیین‌نامه رنگ زمینه تابلوهای مطب و دفاتر کاری اعضا نظام پزشکی باید به رنگ سفید و دفاتر کاری سایر شغل‌های مرتبط با پزشکی به رنگ زرد باشد.

 

تابلو پزشکی یکطرفه و دوطرفه

چنانچه تابلو مطب یک‌طرفه باشد، در نمای تابلو یک طلق پلکسی به شکل برجسته و یا تخت قرار می‌گیرد اما در تابلوهای دو طرفه هر دو بخش پشت و روی تابلو دارای طلق پلکسی است و اطلاعات پزشک را در هر دو طرف انجام می‌دهد.

در رنگ طلایی معمولا از تابلوهایی با جنس استیل استفاده می‌شود. در این روش تابلو به صورت قاب دار یا بدون قاب طراحی می‌شوند. در طراحی تابلوهای از جنس استیل برای طراحی حروف هم می‌توان از حروف پلکس و هم از حروف استیل استفاده کرد.

 

نورپردازی تابلو مطب

نورپردازی تابلوهای پزشکی به شکل‌های مختلف به‌وسیله لامپ مهتابی و لامپ‌های نئون و یا ال ای دی (LED) صورت می‌گیرد. روشنایی تابلوی دکتر معمولاً بعد از رنگ‌کاری درون آن تعبیه می‌شود.

 

قیمت ساخت تابلو دکتر

قیمت ساخت تابلو پزشکی به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ که در زیر به آن می‌پردازیم:

جنس تابلو

  • ابعاد تابلو، هرچه ابعاد تابلو بزرگ‌تر باشد هزینه ساخت و تولید آن بیشتر می‌شود. اگر سایز تابلو استاندارد باشد قیمت نهایی آن کاهش می‌یابد.
  • عامل بعدی مؤثر در قیمت نورپردازی تابلو است. اینکه نورپردازی با لامپ‌های led باشد یا لامپ مهتابی نیز در قیمت تاثیر مستقیمی دارد.

 

نصب تابلو پزشکی

نصب تابلو نیاز به دقت و ظرافت خاصی دارد. چنانچه یک تابلو به درستی نصب نگردد حتی اگر ساخت آن به نحو احسنت نیز انجام شده باشد، تاثیر منفی را در دید و ذهن مخاطب خواهد گذاشت و این امر باعث می‌شود که زیبایی تابلو دیده نشود.

مقالات مرتبط