مراحل ساخت لایت باکس

لایت باکس چیست؟

لایت باکس ها یکی از جدیدترین سازه های تبلیغاتی در دنیای تجاری امروز هستند. این سازه ها با نوری که از خود ساطع می‌کنند باعث درخشندگی و جلب توجه بیشتر مخاطبین در فضاهای شلوغ و پر رفت و آمد می شوند. لایت باکس ها از لحاظ نوع به پارچه ای، کریستالی، مگنتی و اسنپ فریم تقسیم می شوند، که هر یک مزایا و معایب و کاربرد های خود را دارند.

موضوع بحث ما در این مقاله معرفی لایت باکس فریم لس پارچه ای و روشهای ساخت آن است.

لایت باکس فریم لس پارچه ای

این لایت باکس ها از یک قاب آلومینیومی، سیستم روشنایی و پارچه رویه تشکیل شده اند. در این نوع لایت باکس ها مدیای چاپی حتماً بایستی از نوع پارچه باشد. پارچه بعد از نوار دوزی داخل شیار قاب قرار گرفته و کشیده می شود.

مراحل ساخت لایت باکس فریم لس پارچه ای

1) ساخت قاب

قاب لایت باکس ها معمولاً از جنس پروفیل های آلومینیومی است که در ضخامت ها و هندسه های مختلف طراحی و ساخته شده اند. هر یک از این پروفیل ها بر حسب نوع عملکرد متفاوت هستند و بنا به خواسته مشتری و نوع لایت باکس انتخاب می‌شوند.

پروفیل ها بر اساس ابعاد سفارش شده بریده می‌شوند و در محل گوشه ها به صورت فارسی بریا ۴۵ درجه برش میخورند و سپس با استفاده از گونیا های مخصوص که در محل گوشه ها قرار می گیرند به یکدیگر متصل شده و قاب را تشکیل می‌دهند.

بر حسب نوع عملکرد مثلاً یک طرفه یا دو طرف بودن پروفیل های انتخابی متفاوت خواهند بود. همچنین بر اساس ابعاد تابلو بزرگی و کوچکی آن میتوان از پروفیل ها با مقاطع مختلف استفاده کرد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

2) ساخت پنل و روشنایی

سیستم روشنایی در لایت باکس های پارچه ای عموما از نوع نوار های خطی ال ای دی هستند. در این سیستم ال ای دی ها بر اساس میزان روشنایی درخواستی مشتری طراحی و به یکدیگر متصل شده و روی پنل قرار می گیرند.

دو نوع سیستم روشنایی در لایت باکس های فریم لس قابل اجراست:

سیستم روشنایی کف تاب: در این سیستم نوارهای ال ای دی به یکدیگر متصل شده بر روی پنل پشت لایت باکس که از جنس کامپوزیت و یا ام دی اف ۳ میل است نصب می گردند. استفاده از لنز های پهن تاپ در این نوع نوارهای ال ای دی باعث می‌شود تا نور کاملاً یکنواختی از پشت پارچه به بیرون تابیده شود و ساخت تابلوهای بسیار بزرگ در ضخامت های کم با استفاده از آنها بسیار آسان و میسر است.

در سیستم روشنایی کف تاب محدودیتی برای ابعاد تابلو ها وجود ندارد ولی این سیستم برای استفاده در پروفیل های دو طرفه مناسب نیست.

سیستم روشنایی دور تاب: روشی دیگر برای تامین روشنایی لایت باکس ها استفاده از ال ای دی های پر قدرت دور تاب است. در این روش که بیشترین بازدهی را در تابلوهای دو طرفه دارد، ال ای دی های خطی حاوی لنزهای باریک تاب روی محیط پیرامونی تابلو نصب شده و نور حاصل از انعکاس روی پنل سفید پشت از پارچه ها رد شده و سطح روشن و یکنواختی را ایجاد می‌کند. در این روش برای دستیابی به بیشترین یکنواختی بهتر است عرض تابلوها بیشتر از ۱۵۰ سانتیمتر نباشد.

پس از نصب سیستم روشنایی دور تاب و یا کف تاب سیم های خروجی آن ها به منبع تغذیه ۱۲ ولت متصل شده و سپس به بیرون از لایت باکس منتقل می‌شوند. میتوان قبل از سفارش با مشتری درباره محل خروج سیم هماهنگی و توافق کرد.

3) چاپ و نصب پارچه

طرح روی لایت باکس فریم لس بایستی روی پارچه بکلیت چاپ شده و پس از نوار دوزی روی قاب نصب گردد. برای سفارش و طراحی طرح لایت باکس توجه به چند نکته زیر ضروری است:

به دلیل نوار دوزی حاشیه پارچه طرح بایستی اضافه رنگ داشته باشد. ابعاد پارچه بایستی در هر ضلع ۱۶ میلی‌متر بزرگتر از ابعاد قاب باشد مثلاً اگر ابعاد قاب سفارشی ۱۰۰ در ۲۰۰ سانتیمتر است ابعاد طرح ارسالی باید 101.6 در 201.6 سانتی‌متر باشد.
هنگام نصب پارچه روی قاب به دلیل کشیده شدن ممکن است نوشته ها و لوگوهای پیرامونی مقداری اعوجاج پیدا کنند. به همین دلیل بهتر است از قرار دادن نوشته یا لوگو در فاصله کمتر از ۱۵ سانتیمتر پیرامون طرح اجتناب گردد.
هنگام طراحی بهتر است به ارتفاع نصب تابلو و فاصله ناظر از آن توجه گردد تا ابعاد نوشته ها و علامت ها مناسب باشند.

پس از اتمام طراحی و چاپ پارچه که عموماً به وسیله دستگاه های یووی صورت میگیرد، پارچه در سایز درست برش خورده و دور تا دور آن نوار دوزی می گردد. این نوار لاستیکی با قرارگیری داخل شیار پروفیل پارچه را کشیده و آن را محکم در جای خود نگه میدارد.

4) الحاقات نصب

با توجه به روش نصب هر لایت باکس، الحاقات ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته می‌شود:

یک) دیواری

برای نصب لایت باکس های دیواری حلقه های آویز پشت قاب نصب می شود. تعداد این حلقه ها بر اساس ابعاد و بزرگی تابلو متفاوت خواهد بود.

دو) آویز

لایت باکس های آویز معمولاً به وسیله سیم های بکسل و قلاب های ویژه نصب می شوند. تعداد آویز ها و ضخامت سیم های بکسل بر اساس ابعاد و وزن تابلوها مشخص می‌گردد.

سه) ایستاده

لایت باکس های ایستاده پایه های مخصوص خود را دارند. این پایه ها در مدل های مختلف بسته به سلیقه مشتری قابل عرضه هستند.

در کنار ساخت و نصب انواع لایت باکس های فریم لس پارچه ای، مجموعه خانه طراحان سام مفتخر است که طیف وسیعی از خدمات چاپی ایندور و اوتدور را به شما مشتریان گرامی عرضه کند. جهت ثبت سفارش و کسب اطلاعات بیشتر با واحد فروش در تماس باشید.

مقالات مرتبط